در گفتگو با مهر عنوان شد:

بررسی مزارع ذرت شمال کشور با تصاویر ماهواره‌ای

بررسی مزارع ذرت شمال کشور با تصاویر ماهواره‌ای

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه با استفاده از تصاویر ماهواره ای موفق به مطالعه و بررسی گیاه سورگوم (ذرت خوشه ای) در اراضی منطقه میانه شدند.

مهندس پورچهر ناصری مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این طرح در قالب پایان نامه دوره کارشناسی ارشد اجرایی شد افزود: سنجش از راه دور و تفسیر داده های ماهواره ای از جمله تکنولوژیهای برتر و کارآمد در بررسی محصولات کشاورزی و مدیریت منابع است که اطلاعات به روز را برای اهداف مختلف فراهم می آورند.

وی با تاکید بر اینکه تصاویر سنجش از دور با تفکیک مکانی بالا در کشاورزی کاربردهای فراوانی دارد، اظهار داشت: این تصاویر به علت رقومی بودن، ارائه اطلاعات به هنگام، فراهم آوردن دید همه جانبه، استفاده از قسمتهای مختلف طیف الکترو مغناطیس برای ثبت خصوصیات پدیده ها، سرعت انتقال و تنوع اشکال داده ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
ناصری ادامه داد: با توجه به کارایی بالای این تکنولوژی در امر کشاورزی، امروزه بررسی محصولات کشاورزی، باغی و زراعی، تشخیص و تفکیک دقیق این گونه محصولات و تخمین سطح زیر کشت آنها با استفاده از داده های سنجش از دور و تصاویر ماهواره ای امکان پذیر شده است.
 
این محقق با اشاره به پروژه تحقیقاتی اجرا شده در این زمینه یادآور شد: سورگوم یا ذرت خوشه ای از جمله محصولات کشاورزی است که اهمیت بسیار زیادی خصوصا در موارد خوراک دام و سایر کاربردهای صنعتی دارد و به علت وسعت کشت در منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 
وی با بیان اینکه این گیاه بسیار کم توقع بوده و در زمینهای زراعی ضعیف توان رویش و محصول دهی را دارد، اضافه کرد: از این رو به بررسی این محصول زراعی و تخمین سطح زیر کشت محصول سورگوم با استفاده از داده های رقومی ماهواره ای پرداخته شد.
 
این محقق با اشاره به جزئیات این طرح خاطرنشان کرد: در این پروژه با استفاده از پردازش تصاویر رقومی ماهواره ای اقدام به تشخیص و تفکیک و تخمین سطح زیر کشت و مقدار محصول سورگوم (ذرت خوشه ای) در اراضی منطقه میانه کردیم.
 
ناصری با اشاره به نتایج به دست آمده از این پروژه تحقیقاتی گفت: بررسی های انجام شده موید دقت و صحت بسیار بالای مطالعات انجام شده است.
 
به گفته وی دکتر رحیم علیمحمدی به عنوان استاد راهنما و مهندس ماهیار سلطانی به عنوان استاد مشاور در اجرای این پایان نامه همکاری داشتند.
کد خبر 1415641

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha